קריאה מהנה!
הרפואה הסינית מייחסת חשיבות רבה להבנת החלומות והשינה שכן הם נחשבים לאינדיקטורים חיוניים לבריאותו הכללית של האדם ולרווחתו. מספר טקסטים עתיקים ברפואה סינית דנים בחלומות ובשינה בפירוט. מאמר דעה זו עוסק בתובנותיי לגבי סוגי חלומות לפי עיון במקורות העתיקים, הקשבה לסיפורים ומיתוסים תרבותיים שונים, ומחקר בקליניקה והתרשמויות של מטופליי בתחום החלימה.
סוגי החלומות בהקשר הפאזות ותנועת הצ'י:
- הסוג הראשון: חלומות של הכליות שהם מה שאנו מכנים פנטזיות מיניות ופנטזיות ארוטיות.
- הסוג השני: חלומות של הלב שנקראים בשפת העם "תשוקות", דבר מה שאנו רוצים או מבקשים אותו בכל מעודינו, אפשר לכנות זאת גם התשוקקות בדם ליבנו. "אני חולם על העבודה הזו" "אני מאוד רוצה שיום אחד ייקרה כך וכך" רוב סוגי החלומות האלו נחלמים בזמן העירות ולכן אנו נוטים לחשוב אותם כמחשבות או כמשאלות לב כמוסות. אך גם בחלימה אנו חולמים על משהו שאנחנו מאוד כמהים אליו. - בלבול נפוץ הוא דברים שאנו רוצים אך הרצון קשור לאלמנט המים ולכן לא נכנס תחת קטגוריה זו. חלימה מסוג זה נתפסת כהתשוקקות ואפשר לשמוע מחשבות כמו : שאני רואה את הדבר הספציפי הלב שלי מתחיל לדפוק חזק (הדם זורם וגורם לפלפיטציות כמנגנון בקרה למחשבה בהקשר של אש מים).
- הסוג השלישי הוא של הכבד. הHUN יוצא כל לילה מקודקוד הראש (GV20) בכדי לפגוש HUNים אחרים ואז חוזר ומביא לנו רעיונות. הם הHUN סיים את "מסעו" בעולם החלימה ומבקש להתכנס חזרה אל הגוף הוא זקוק לדם לשכון בו. אך אם הדם אינו חזק והHUN לא יכול להתקרקע, אנו נקום בבוקר מאוד מבולבלים, לא חדים, והGB שתפקידו להוריד את העץ מלמטה למעלה תנועת הצ'י אינה תהיה מלאה ולכן היכן שייתקע (לפי הסדר הפנימי המשתנה בין אדם לאדם) יתבטא, למשל תנועת הצ'י נתקעה במחמם התחתון עד האמצעי ולא המשיכה לרדת לאמצעי ולתחתון. במקרה זה נראה פתלוגיות של רגליים וכפות רגליים נתקעות בבוקר בחפצים, בלבול או עצב רב בבוקר (הצ'י תקוע במחמם העליון) עצב או מועקה יחד עם חוסר כיוון (מי אני? מה אני? למה באתי לכאן לחחים האלה? מה אני שווה?) חוסר ערך של המתכת, יש לי כל כך הרבה רעיונות (HUN) אבל שום דבר מזה לא מתגשם או יורד לפועל (ביטוי המתאר את תנועת צ'י כיס המרה להבדיל מיוצא לפועל)
במהלך עבודתי עם חולמים רבים נתקלתי רבות בHUN חזק אך מפוזר ולכן החלימה מתרחשת הכניסה חזרה אל הגוף אכן מתבצעת אך הבוקר מאוד קשה ישנו קושי "להתניע", קושי של תכנון מהלך היום והתנהלות נכונה וכו.
- הסוג הרביעי הינו: חלומות אפלים, או סיוטים, המתרחשים לאור יום, יש הייתארו זאת כפחד, או דמיון (אנחנו עדיין בתחום החלימה) או "נבהלתי חלמתי שראיתי משהו". לעיתים המקרה מתואר לשניות בודדות ויש אנשים שיכולים ויבינו לשהות במרחב זה במשך שעות וימים ארוכים.
השימוש נעשה על ידי יין הכליות, במקור המחובר למים הקוסמיים, למים הכליות והתחתונים שיודעים הכל (תפקיד המים הוא אגירת ידע וזכרון) והם הקשורים לתחושת האינטואיציה.
פרדוקס ציר היצירה מתכת-עץ בהקשר של החלימה:
תנועת המתכת היא כלפי פנים אל המרכז, איסוף, שאיפה לשלמות, לאחד, לאסטתיקה המושלמת, יש היאמרו השואפים לאלוהות טובה ומטיבה.
העץ, שמקומו לנוע, לנוע בזמן, לנוע בעולם, יכול "לחזות את העתיד" ולחזור לכאן ועכשיו ולהטמיע את הזכרון בגוף.
תפקיד המתכת הוא לבקר את העץ- הם נמצאים יחד על ציר היצירה- ותנועתם הופכית זה לזו, ולכן המתכת מצמצת את תנועת היציאה מן הגוף ואינה מאפשר לעת לצאת מגבולות הגוף.
באופן פרדוקסלי, כשהמתכת חזקה היא אמורה להגביל על ידי גבולות הגוף את תנועת העץ של התתרחבות מעבר לגוף ולכן לא לאפשר חלימה מרובה ויצירתית כאשר אלמנט המתכת חזק באדם.
משפט זה ההפך הגמור ממטופליי, אני צופה כי לעיתים רבות דווקא אנשים מתכתיים מאוד, אשר אינם יצירתיים ואינם ניחנו בכושר מנהיגות וחזון רחוק כבעלי טיפוסי העץ, הינם חולמים נהדרים. אני משערת שהמתכת מתבטאת ביאנג, בזמן עירות והעץ כדי לאזן מתבא בלילה בשינה...
טמא לצד טהור:
בתוך המקום ה"טמא" שנחשב כך במשך עידנים ועדיין בתרבות מסויימת - מגיע הטהור זהו החלום הנבואי.
מהו חלום נבואי? המציאות המתרחשת בעולם הזה נחלמת על ידינו למעשה עוד קודם.
אצל האישה, ישנו זמן דימום הווסת, מצב בו הגוף מאוד פתוח מצד אחד (הרחחם- איבר FU מיוחד) והדם מתרוקן.
בתרבות האבוריג'ינית זמן זה נחשב לזמן בו נשים חולמות חלומות נבואיים, בראי הסיני ניתו לשער שמכיוון ומתרחש איבוד דם לSHEN ולHUN יש פחות במה להאחז ולכן מצבם בזמן הזה הוא יאנג יותר (הHUN יוצא בזמן הלילה) וגם מבחינה רגשית.
ישנו עולם העירות וישנו העולם הנפתח בשינה- הייחוס אליהם בעיניי, כאל שני עולמות שלמים בפניי עצמם. האחד יין השני יאנג.
ישנם חוקים וכללים שונים בין שני העולמות מבחינת פיזיקה זמן ומשקל, כמו שיין ויאנג הם הפוכים,
אך שניהם
יוצרים את הדאו.
הופעת חלומות בSU WEN:
פרק 22 של Suwen (שאלות בסיסיות) בHuangdi Neijing (הקנון הפנימי של הקיסר הצהוב) נקרא "דיון על דפוסי חלום" או "חלומות בהיבטים שלהם". הוא בוחן את המשמעות של חלומות והקשר שלהם לבריאותו ולרווחתו של האדם. הנושאים הנדונים בפרק 22:
- פירוש חלומות: הפרק מתעמק בפירוש חלומות על סמך היבטיהם השונים, כגון זמן ההתרחשות, רגשות החולם במהלך החלום, תוכן החלום והתחושות הגופניות הנחוות בתוך החלום.
- קשר בין חלומות לאיברים הפנימיים: לפי הטקסט, סוגים שונים של חלומות קשורים לאיברים פנימיים ספציפיים. לדוגמה, חלומות הכוללים אש מקושרים ללב, בעוד שחלומות על מים קשורים לכליות. דפוסי חלומות אלו נתפסים כאינדיקטורים למצבם של האיברים המתאימים ולתפקודיהם הנלווים.
- משמעות אבחנתית: הפרק דן כיצד חלומות יכולים לשמש כלי אבחון לזיהוי חוסר איזון או מחלות בגוף. הוא מציע שניתוח דפוסי חלומות יכול לספק תובנות לגבי המצב הבריאותי הבסיסי של החולם ולהנחות את הטיפול המתאים.
- השפעות על חלומות: הטקסט בוחן גורמים שונים שיכולים להשפיע על חלומות, כולל הרגלי תזונה, מצבים רגשיים, סביבות חיצוניות ומצבים פתולוגיים. הוא מדגיש את החשיבות של הבנת ההשפעות הללו כדי לפרש חלומות בצורה מדויקת.
- גישות טיפול: פרק 22 נוגע גם בטיפול בחלומות ובהפרעות שינה. זה מצביע על כך שטיפול בחוסר האיזון הבסיסי בגוף באמצעות דיקור, רפואת צמחים, התאמות באורח החיים ורווחה רגשית יכול לעזור לשפר את איכות השינה ולהפחית חלומות קשים מתוך הבנה שאין הפרדה בין רוח נפש גוף.
אזכורים נוספים וציוני חלומות במקורות הסיניים העתיקים:
- Huangdi Neijing - הקנון הפנימי של הקיסר הצהוב: טקסט רפואי עתיק זה, שחובר לפי הערכות בסביבות המאה ה-2 לפני הספירה, הוא אחד הטקסטים הבסיסיים של הרפואה הסינית. הוא מורכב משני חלקים: הSu wen (שאלות בסיסיות) והLing shu (הציר הרוחני). במסגרת הSuwen פרק 22 מתייחס ספציפית לחלומות ולמשמעותם באבחון וטיפול במחלות כפי שהוזכרת בטקסט.
- Shanghan Lun (טיפול במחלות קור): נכתב על ידי ג'אנג ג'ונג ג'ינג בשושלת האן המזרחית, בסביבות המאה ה-2 לספירה, טקסט זה מתמקד באבחון וטיפול במחלות שונות. הוא מכיל קטעים הדנים ביחסים בין חלומות ודפוסים שונים של חוסר הרמוניה בתוך הגוף.
- Jin Gui Yao Lue (מרשמים חיוניים מארון הזהב): חובר על ידי ג'אנג ג'ונג ג'ינג, אותו מחבר קודם, טקסט זה מתמקד ברפואה פנימית. אמנם אין בו דיונים נרחבים על חלומות, אך הוא מזכיר חלומות ביחס למחלות ספציפיות ומספק הדרכה לגבי פרשנותם.
- Zhou Hou Bei Ji Fang (המרשמים ששווים אלף זהב): טקסט זה, שיוחס לג'ה הונג בשושלת ג'ין (המאה השלישית לספירה), מכיל אוסף של מרשמים ועצות רפואיות. הוא כולל התייחסות לחלומות ומשמעותם ביחס לבריאות ומחלות.
-סוגי חלומות בראייה הסינית, נכתב על ידי: טולה טליה בן דוד
לשאלות, הארות והערות מוזמנים לשלוח הודעה
♥